1432014

Challenge yourself (persoonlijk)

Oké, het is al maart en de goeden voornemens zijn waarschijnlijk allemaal al opgegeven (sorry, voor het vertrouwen). Maar op een of andere manier kom ik de laatste tijd met allemaal nieuwe voornemens, die ik ook echt wil halen! 
Go for the greater challenge, no fear even if we fall. What is life without challenge? What to learn without falling?


Zo heb ik de 30 day Butt Lift Workoutplan gevolgd (en afgemaakt!), ben ik van plan eerst alle boeken uit te lezen voor ik weer in een nieuwe begin (het zijn er nu al vier tegelijk), ga ik mijn Frans verbeteren door onder andere dagelijks (zo lang het kan) naar Plus Belle La Vie te kijken (TV5monde, 11:30) en ook door bijvoorbeeld teksten te lezen en songteksten te vertalen, wil ik een lijst maken van 300 (of 365) dingen die ervoor zorgen dat ik steeds mijn grenzen weerleg (op een goede manier) zodat ik Fearless & Fabulous kan zijn en als laatste natuurlijk de Movie Challenge waar ik ook druk mee bezig ben.
Ik zit dus vol met plannen die ik van mezelf als ik eraan begin ook echt moet afmaken zodat ik ook meteen mijn eigenschap om alles maar half te doen verleer. En ik ben bang dat het allemaal ietsjes te veel gaat worden maar ik ga het proberen, ik moet het van mezelf proberen. Ik moet mezelf altijd uitdagen anders is er niets aan en ik raak snel verveeld dus er moet ook veel variatie zijn.

Dit schreef ik een paar weken geleden toen ik begon met mijn 'Frans Challenge':
Omdat we continu worden omgeven door Engelse teksten, kunnen we allemaal redelijk goed Engels (toch?). Maar wat ik zo jammer vind (en tegelijkertijd ook een beetje raar) is dat het met Frans niet zo is. Natuurlijk we worden niet heel de tijd omgeven door Franse uitspraken, maar wat als dat wel zo was? Zouden we dan allemaal ook een aardig woordje Frans kunnen spreken? Ik hoop het wel.
Maar ik wil graag mijn Frans verbeteren, kijk ik snap ook wel dat ik niet in een keer vloeiende grammaticaal goede zinnen eruit kan gooien (dat kan ik met Engels ook zeker niet), maar ik wil toch wel iets kunnen begrijpen, meer dan Bonjour enzovoorts. Daarom ben ik van plan Franse tv te kijken en Franse teksten te lezen, misschien liedjes luisteren en deze dan proberen te vertalen. Dat soort dingen, dingen die echt wel leuk zijn om te doen en waar je meteen Frans van kan leren. Ik ben al begonnen met een franse serie te kijken, genaamd Plus Belle La Vie. Dit is een soort van (naar mijn mening) Franse versie van Goede Tijden Slechte Tijden. Misschien dat ik er af en toe nog een Franse Dora doorheen gooi om de basis nog even te verbeteren. Ik heb al twee afleveringen gekeken van Plus Belle La Vie en ik snapte er weinig tot niets van. Ook niet geheel onverwacht natuurlijk. Af en toe pikte ik een woordje op dat ik kende (ongeveer 3 woordjes per aflevering, maar oké) en de beelden zeggen natuurlijk ook heel veel. Het is alleen zo irritant dat ze altijd zo snel praten! Ik kan dat echt niet bijhouden!
Op korte termijn zal dit waarschijnlijk allemaal geen grote voordelen opleveren maar misschien dat het op lange termijn toch wel iets doet. Door het kijken van Franse series, leer je bijvoorbeeld ook veel gebruikte Franse uitspraken kennen. En daar worden ook de woorden gebruikt die veel in Frankrijk worden gebruikt.
Ook schakel ik de laatste tijd wat vaker over naar TV5monde (een Franse tv-zender, waar ook Plus Belle La Vie op wordt uitgezonden), ik heb bijvoorbeeld naar een kookprogramma gekeken en dat is toch best wel te volgen en je leert ook meteen de namen van eten (heel handig natuurlijk!), hier praten ze ook iets rustiger wat wel fijner is voor zo'n beginneling als ik.

Ik heb jullie eigenlijk nooit verteld over de 30 Day Butt Lift plan, maar ik kan ieder geval zeggen dat ik het heb afgerond! En daar ben ik heel blij, het begon me namelijk nogal te vervelen na een tijdje omdat het telkens dezelfde filmpjes waren (er zijn iets van 10 filmpjes en die moet je dan steeds opbouwen).
Wil je zelf dit workoutplan volgen? Dan kun je hier de workout kalender vinden.

Dan het boeken uitlezen is niet zo'n super daverend iets maar ik merkte wel op dat ik in vier boeken tegelijk bezig ben en dat ik weer in een andere wil beginnen. Maar ik moet even streng voor mezelf zijn en nu moet ik dus eerst op zijn minst drie van die vier boeken uitlezen.

De Movie Challenge kennen jullie vast wel als je mijn blog volgt en ik ben er druk mee bezig! De films die ik tot nu toe heb gekeken (en een review over heb geschreven) zijn:
1. Stuck in Love
2. Bridget Jones's Diary
3. Titanic
4. The World's end
5. Short Term 12
6. Leap Year
7. The Wolf of Wall Street
8. Just Go With It
9. Valentine's Day
10. Blue Jasmine
11. Romeo and Julliet
12. Inside Llewyn Davis
13. Sletvrees?
14. Adult World
15. One Day
16. August: Osage County
17. The Dirties
18. uwantme2killhim?
19. And While We Were Here
20. Breakfast at Tiffany's
21. American Beauty
Ik heb uitgerekend dat ik per 73 dagen 25 films moet kijken en dat ik dan aan het eind van het jaar op precies 125 verschillende films zit. Het is (als ik dit artikel schrijf) de 64ste dag en ik heb dus negen dagen om nog vier films te kijken. Ik denk dat dat wel gaat lukken!

En dan mijn nieuwe motto (samen met mijn beste vriendin) Fabulous & Fearless. We merken toch wel dat we niet altijd doen wat we willen en daar willen we iets aan doen. Dus nu heb ik het idee om een lijst te maken met 365 dingen waarvan ik er dan elke dag één moet doen, sommige kunnen 'groot' zijn sommige wat 'kleiner' en makkelijker. Alleen omdat ik mezelf ken denk ik dan sommige dagen gewoon niets doe, dus denk ik eraan om er 300 te maken en dan heb ik 65 'vergeten' dagen.

En wat zijn jouw challenges op dit moment?
Love,
Me
Bronnen: We Heart It & Youtube

No comments:

Post a Comment