31122013

Goodbye 2013

Overal wordt er aandacht besteedt aan het einde van het jaar, logisch natuurlijk. Ik ben al heel de dag aan het nadenken wat ik met dit artikel ga doen, er komen tig ideeën in me op ik stel het alleen heel de tijd uit, niet omdat ik het niet wil schrijven maar omdat ik het goed wil hebben. En nu ben ik er eindelijk aan begonnen. Ik verwacht dat het een heel lang artikel gaat worden maar echt niet alleen maar met tekst, ook filmpjes en plaatjes.
2 0 1 4. Please, be fucking AWESOME.
2013 is dus bijna afgelopen, ergens ben ik opgelucht het was een apart jaar. Ik heb dingen gedaan die ik al een tijdje heel graag wilde doen, ben 16 geworden, heb wat impulsiever gedaan dan normaal en dat is mijn goal ook wel een beetje. Heel veel dingen heb ik dit jaar voor het eerst gedaan, zoals gaan stappen, naar een festival gegaan, vintage markt bezocht, met de trein gereisd (oké niet helemaal mijn eerste keer maar wel alleen), naar Parijs geweest, überhaupt naar Frankrijk geweest (ja, ik was nog nooit in Frankrijk geweest). Als ik er zo aan terug denk was dit een heel leuk, nieuw jaar, anders dan voorgaande jaren. Maar tegenover al deze leuke dingen stonden ook mindere dingen, dingen die me eigenlijk een beetje van mijn normale gang lieten opschrikken. Ik wil er liever niet teveel op ingaan maar het heeft wel een indruk op me achter gelaten. Door deze dingen ben ik er ook wel klaar voor om 2013 af te sluiten. En ik hoop heel erg dat 2014 me de leukste en mooiste dingen gaat brengen, zo zou ik volgend/dit jaar héél erg graag willen gaan parachutespringen als dit niet gaat lukken dan zou ik alsnog willen skydiven of zoiets. En dat is nog maar één van mijn vele 'dromen' voor 2014, of ze allemaal uitgaan komen moeten we natuurlijk nog zien. Maar de hoop is er. 

Buiten persoonlijke dingen is er dit jaar nog zó ontzettend veel anders gebeurd, goede en mindere. En er is zoveel gebeurd ik zou over alles willen schrijven maar dat is gewoon echt te veel. Dus heb ik allemaal lijstjes voor jullie met hoogtepunten (en misschien ook wel dieptepunten) van dit jaar.

Als eerste wil ik graag wat artiesten ontdekkingen van dit jaar op een rijtje zetten, die ik vind dat dit jaar echt zijn doorgebroken en waar ik van hoop ze in 2014 nog veel vaker te horen.

Macklemore & Ryan Lewis
Ineens was hun liedje Thrift Shop overal te horen. Het werkte zo goed denk ik doordat ze anders zijn dan een heleboel andere rappers.
Al snel kwamen ze met andere liedjes. Zoals Can't Hold Us en Same Love. Ja, Macklemore en Ryan Lewis hebben toch echt wel ons hartje veroverd en ik hoop dat ze dit jaar met een nieuw album gaan komen, want The Heist was echt goed! Normaal ben ik helemaal niet zo'n fan van rapmuziek maar Macklemore en Ryan Lewis hebben me toch omgekregen.
Hieronder een korte documentaire van hun tour afgelopen herfst.

Lorde
Ook Lorde kwam zomaar uit het niets opgedoken met haar single Royals. De 17-jarige Ella Maria Lani Yelich-O'Connor uit Nieuw Zeeland veroverde rond oktober, november ons hart. En ze heeft een album (Pure Heroïne) en een nieuwe single uitgebracht, die alleen nog maar opgepikt moet worden maar ik weet het bijna zeker dat we nog veel van haar gaan horen.
Lorde's nieuwe single van Pure Heroïne, Team.

Twenty One Pilots
Ze zijn nog niet helemaal doorgebroken in Nederland, maar ik ben fan! Dit duo maakt al meerdere jaren muziek en dit jaar hebben ze hun derde album Vessel uitgebracht met de tophit Holding On To You. Ik geef toe ze maken best aparte muziek maar als je het een paar keer hebt gehoord ben je om, het is heel goed en is (voor mijn gevoel) een mix van allerlei soorten stijlen.
Mijn favoriet van Twenty One Pilots, House of Gold.


Imagine Dragons
Deze band heeft dit jaar een goed jaar gehad, ze hebben drie goed lopende singels gehad en een album uitgebracht (Night Visions).
Mijn favoriet van Imagine Dragons, Demons.


MKTO
Ook niet de grootste doorbrekers van het jaar en misschien weet je niet eens wie het zijn maar ken je het liedje Thank You nog? Wat aan het begin van 2013 vaak te horen was? Dat liedje is van Malcolm Kelley en Tony Oller (MKTO). Dit jaar ben ik ieder geval fan van ze geworden, jammer genoeg hebben ze pas 3 liedjes uitgebracht en nu maar wachten op misschien wel een album.
Mijn zomerhit van dit jaar, Classic van MKTO

Tom Odell
Stiekem is dit eigenlijk een beetje valsspelen want Tom Odell kwam met zijn liedje Another Love al in december 2012 de hitlijsten binnen, maar toch vind ik hem zeker bij 2013 horen. En niet alleen bij 2013 want ik ben zeker dat we nog veel van hem gaan horen, heel zeker!
Mijn favoriet? Grow Old With Me.

Bastille
Dit jaar kwam Bastille met twee albums uit en ze doen het hartstikke goed vind ik. Dit jaar kwamen ze onder andere met de singels: Pompei, Things We Lost In The Fire en Of The Night.
Maar mijn favoriet is toch echt Flaws.

En er zijn er nog zó ontzettend veel meer, ik blijf maar mensen toevoegen. Ook zijn deze artiesten al veel langer bezig maar zijn ze dit jaar (naar mijn idee) pas echt doorgebroken.
Ik kan nog heel veel gaan schrijven over muziek, maar muziek is niet om over te lezen maar om naar te luisteren en dus heb ik op Youtube een Mash-up gevonden van de populairste songs van 2013.

En dan was dit alleen nog maar de muziek, er is zó ontzettend veel gebeurd in 2013 dat ik het gewoon allemaal niet meer kan opnoemen. Het heeft ook niet veel zin denk ik om alles te herhalen wat je toch wel weet, wat je op je eigen manier beleefd hebt. Nee, ik zal dus niet over het optreden van Miley Cyrus beginnen, de Harlem Shake, Tinder, het koningslied en dat soort dingen. Dat ligt allemaal achter ons want 2014 komt eraan en we moeten zorgen dat dit jaar net zo onvergetelijk wordt als 2013 (op een goede manier natuurlijk!)!

Maar toch nog even een lijstjes van Google dit goed weergeven waar in 2013 naar werd gezocht en wat ons allemaal nieuwsgierig maakte om het op te zoeken:

Top 10 populairste zoekopdrachten 2013 wereldwijd
1 Nelson Mandela
2 Paul Walker
3 iPhone 5s
4 Cory Monteith
5 Harlem Shake
6 Boston Marathon
7 Royal Baby
8 Samsung Galaxy s4
9 Playstation 4
10 North Korea
Nieuwsgierig naar wat er nog meer gezocht is dit jaar? Kijk hier.

Meest gezochte mensen wereldwijd
1 Nelson Mandela
2 Paul Walker
3 Malala Yousafzai
4 James Gandolfini
5 Miley Cyrus
6 Oscar Pistorius
7 Jennifer Lawrence
8 Aaron Hernandez
9 Charlie Hunnam
10 Adrian Peterson

Meest gezochte mensen in Nederland
1 Paul Walker
2 Sabia Boulahrouz
3 Anouk
4 Zwarte Piet
5 Nelson Mandela
6 Cory Monteith
7 Badr Hari
8 Gaby Hingst
9 Freek Vonk
10 Kate Middleton

Meest gezochte films werelwijd
1 Man of Steel
2 Iron Man 3
3 World War Z
4 Django Unchained
5 Despicable Me 2
6 Gravity
7 Chennai Express
8 Les Misérables
9 The Conjuring
10 Argo

Meest gezochte films in Nederland
1 Django Unchained
2 Verliefd op Ibiza
3 Life of Pi
4 The Great Gatsby
5 The Conjuring
6 Argo
7 After Earth
8 Man of Steel
9 The Impossible
10 Oblivion

Na al deze misschien wel saaie lijstjes heb ik nog wat leuke filmpjes voor je :)

Zoals ik al zei het is een vrij lang artikel geworden en ik hoop heel erg dat het niet te saai werd na een tijdje. Ik zou zo nog een heleboel dingen kunnen toevoegen maar ik ben nu al heel lang bezig aan dit artikel en de ideeën blijven opkomen, als ik echt nog iets de moeite waard vind zal je het binnenkort nog wel op mijn blog vinden. :)
En dan wens ik jullie het allermooiste, beste, leukste en alles wat goed is 2014!
Maak er een mooi jaar van!

Love,
Me
Bronnen: We Heart it, Youtube, Wikipedia & Google

No comments:

Post a Comment