17122013

Parfum Gids

Ik lees wel eens een review van een nieuw parfum op andere blogs, maar ik snap echt helemaal niets van al die topnoten en alles. Niet zo handig dus als je het leest. En daarom heb ik nu een artikel geschreven waarin ik zoveel mogelijk over parfum uitleg, zodat jij en ik het straks wel snappen als we een review lezen.

Als meisje zijnde heb je vast wel een flesje parfum staan, toch? Mijn kooptechniek is altijd zo dat ik zo'n papiertje bij de drogist bespray met mijn parfum naar keuze. Naar huis ga en een paar keer in een paar dagen tijd aan het papiertje ruik, ik vind het namelijk heel belangrijk dat de parfum niet op het einde ineens een heel andere misschien wel vieze geur heeft. Als het parfum na een paar dagen nog ongeveer hetzelfde ruikt en ik de geur lekker vind, dan koop ik hem meestal wel. Natuurlijk spelen er ook nog andere dingen een rol zoals de prijs. En voor ik een parfum probeer op zo'n papiertje moet het wel een leuke (liefst ook originele) verpakking hebben of moet ik er goede dingen over gehoord hebben. Als ik namelijk alle parfums zou moeten gaan uitproberen ben ik nogal lang bezig. 
"Een parfum is een mengsel van verschillende bestanddelen in een oplosmiddel." Geurnoten 


De verschillende soorten

Er zijn in totaal 5 verschillende types parfum, opgedeeld in groepen op basis van het percentage geurstof in het parfum. Hoe meer geurstoffen hoe sterker de geur ruikt. Ook is aan het percentage wel een prijsdiversiteit te onderscheiden. Hoe hoger het percentage hoe duurder over het algemeen.

Zo heb je Parfum/-extract met 20 tot 40%.
Eau de parfum met 10 tot 20%
Eau de toilette met 5 tot 10%
Eau de cologne met 2 tot 3%
En als laatste is er nog Aftershave met 2 tot 4%



Geurnoten

Topnoten
Dit is de geur die je het eerste ruikt maar die ook het snelst weg is. Maar deze geeft je een eerste indruk van het parfum en is dus zeker wel belangrijk.

Hartnoten
Dit is zogenaamd het hart van het parfum en blijf je een paar uren ruiken. Dit zijn de belangrijkste geurnoten van het parfum.

Basisnoten
De geur die overblijft als de hartnoten zijn 'vervaagd'. Deze blijf je dan ook het langst ruiken.



Geurfamilies

Rond 1900 maakte de Société Française des Parfumeurs (een Franse vereniging door Parfumeurs) een indeling van de belangrijkste geurfamilies. Dit zijn er zeven:
1. Citrus/Hesperidée De frisse geuren vallen hier grotendeels onder. Deze familie bestaat uit citrusnoten (denk citroen, limoen, sinaasappel). 
2. Leer/Cuir Leer, geuren als rook-, brand-, berken-, tabakslucht maar ook honing.
3. Varen/Fougère Je moet hierbij aan lavendel, eikenmos, cumarine, geranium denken. Het zijn fantasieparfums die gebaseerd zijn op de geur van een vochtig bos.
4. Chypre Ook dit zijn vrij frisse geuren in combinatie met bloemige geuren. Je kan hierbij aan bergamot, eikenmos, ladanum en patchouli denken.
5. Houtig/Boisée Houtachtige geuren, de geuren van het bos met heel af en toe een lichte bloemengeur. Denk patchouli, ceder en sandelhout. 
6. Bloemig/Florale Bloemengeuren, dit is het populairste geurtype en is herkenbaar door het gebruik van één bloem. Denk aan Rozen, meibloem, jasmijn etc. 
7. Amber/Ambrée (Oriëntaals/Oosters) Zwardere geuren die lang blijven handen. Veel gebruik van sprankelende en exotische bloemen en warme aromatische geurnoten. Denk aan kaneel, vanille, amber etc.


Handige tips bij het kopen van parfum

- Het heeft geen zin om meteen aan het parfum te ruiken omdat er dan nog te veel alcohol te ruiken is.
- Geldt hetzelfde als hierboven van het flesje ruiken heeft ook geen zin omdat de alcohol dan nog te overheersend is.
- Je kan het beste een parfum op je huid uitproberen omdat het per persoon verschilt hoe de geur uitkomt en een papiertje kan dat niet voor je nabootsen.
- Wacht even met het beoordelen van het parfum omdat eerst nog de topnoten te ruiken zijn maar die na een tijdje (een halfuur ongeveer) weg zijn en dan de hartnoten pas tevoorschijn komen.
- Zoek op internet naar reviews van parfums en maakt een lijstje van één of twee parfums die je graag zou willen uitproberen, het neemt namelijk nogal wat tijd in beslag om alles te proberen en meestal is het aannemelijker om een geur te kiezen waar je al iets over 'weet'.
- Koop niet te snel een parfum via internet, je hebt namelijk geen idee of deze geur iets voor je is en je het lekker vindt ruiken. Als je hem al in een winkel hebt uitgeprobeerd en je er zeker van bent is het natuurlijk wel een goed idee.

Mijn favoriete parfums


1 - Replay Jeans Spirit (Eau de Toilette)
Dit is mijn 'basis' parfum, als ik even niet weet welke parfum ik moet opspuiten, of een wat rustigere outfit aanheb, ga ik altijd voor deze. Ik ben dol op spijkerbroeken, dus dit is echt een match made in heaven!
Topnoten: pioenroos.
Hartnoten: gember en passievrucht.
Basisnoten: viooltjes.
Prijs (voor 20 ml): €16,23*

2 - Yves Rocher Abrikoos, Christmas Chestnut & Aardbeien (Eau de Toilette)
Dit zijn eigenlijk heel simpele geurtjes, die een geur van bijvoorbeeld een fruitsoort hebben. Volgens mij hebben we er een stuk of 5 thuis (de andere zijn niet van mij). En deze zijn gewoon heel simpel en ruiken heerlijk! Zo spuit ik de laatste tijd bijvoorbeeld de Christmas Chestnut op om me een kerstgevoel te geven en het geeft het geheel een beetje een zoete touch. 
Deze zijn niet meer te koop bij de Yves Rocher (of ik kon ze gewoon niet vinden), maar er zijn nog wel andere varianten van te vinden zoals Vanille, Kokos, Framboos, Braam. Deze kosten ongeveer €7,90* voor 100 ml. Helemaal niet duur dus! En echte aanradertjes.  

3 - So...? Kiss me (Eau de Toilette)
Dit is nu eigenlijk geen echte favoriet meer maar ik kan me nog wel herinneren dat ik hem vroeger heel erg lekker vond ruiken, daarom vond ik dat die wel een plekje bij mijn favoriete verdiende.
Noten: Ik kon de verdeling niet vinden maar wel welke geuren het parfum bevat. Dit zijn: blauwe bessen, ananas, citroen, vanille, musk en hout.
Prijs (voor 30 ml): €5,99*

4 - Beyoncé Pulse (Eau de Parfum)
Deze heb ik afgelopen week gekocht en ik vind hem echt heel lekker ruiken. De geur blijft ook zo lekker lang zitten, deze gaat dus zeker op mijn favoriete lijstje! Ik kom er trouwens net achter dat die op zijn koop hoort te staan, haha maar maakt niet zo veel uit.
Topnoten: Perenbloesem, Blue Curacau, Bergamot.
Hartnoten: Bluebirdorchidee, pioenroos en Jasmijn.
Basisnoten: Madagascarvanille, muskus en houtgeuren.
Prijs (voor 30 ml): €23,80*

5 - Lady Gaga Fame (Eau de Parfum)
Deze heb je misschien al heel vaak voorbij zien komen, maar dit is echt mijn all-time favourite! Alleen aangezien die bijna op is (net als mijn geld...) spuit ik hem bijna nooit op, bang om hem op te maken (ook al is dat al mijn tweede flesje).
Noten: Ook hier kon ik niet de precieze verdeling vinden maar dit is wat ik wel kon vinden. De geur bestaat namelijk uit: Belladonna bloem, wierook, honing, saffraan, abrikoos, Sambac Jasmijn en tijger orchidee.
Prijs (voor 30 ml): €24,95*




* De prijzen kunnen verandert zijn en het kan ook per winkel verschillen.
Wat is jou favoriete parfum?
Love,
Me
PS. Alle foto's in dit artikel heb ik zelf gemaakt, wat best veel werk was maar ik ben trots op het resultaat!
Bronnen: Wikipedia, Mens en Gezondheid, Geurnoten, Kieskeurig, Beslist, Yves Rocher & Kruidvat

No comments:

Post a Comment