29122013

Male models waiting before show
Ik was een beetje aan het rondkijken op Le 21ème, en deze foto trok vrij snel mijn aandacht. Ja, oké misschien ook wel een beetje omdat het niet heel lelijke jongens zijn. Maar ik vond het grappig dat de voorste jongen naar iets naast de camera kijkt terwijl de jongen achter hem over de schouder van de voorste recht de camera in kijkt. Zijn blik houdt je vast. En hij is eigenlijk het eerste wat je van de foto ziet. Maar als tweede valt het streepjesshirt van de voorste jongen op, ik weet niet waarom misschien omdat die een stukje van de kin van de tweede jongen bedekt. En dan pas kijk je naar het gezicht van de voorste jongen. Veel later zie je dan ook nog die andere jongens in de rij. Maar wat je echt meteen opvalt is die kijkende blik van de tweede jongen. Hij kijkt, maar waarom? Wat is er aan de hand dat die recht naar de camera kijkt en daardoor jou recht aan lijkt te kijken. Als mensen bijvoorbeeld op straat naar je kijken, krijg ik altijd een beetje een naar onderbuikgevoel, doe ik iets fout? Bij deze foto heb ik dat ook een beetje, hoewel ik me wel gewoon bedenk dat deze jongen waarschijnlijk een camera zag en dacht laat ik er maar eens in kijken (ooit gehoord van de regel nét niet in de camera kijken?), misschien staat er ook wel een knappe vrouw (of man natuurlijk) achter de camera die zijn aandacht trok, ik heb geen idee was er niet bij. Zijn gezichtsuitdrukking staat een beetje uitdagend, maar als je alleen naar zijn ogen kijkt lijkt het wel alsof je ook een beetje angst ziet. Angst waarvoor? Maar waarschijnlijk verbeeld ik me dit alleen maar.

Ze staan te wachten, op wat? Ik denk dat het modellen zijn die zo een modeshow gaan lopen, net voor hét moment. Ze staan al klaar in de goede volgorde in een rij. Zou het ze gelukt zijn, niet gevallen of iets? En misschien nog wel betere klussen gekregen hebben voor andere shows of shoots? Zouden ze nu nog steeds model zijn of zijn ze er toch maar mee gestopt omdat ze bijvoorbeeld wilde gaan studeren of een wereldreis wilde maken? En zou die jongen nog geluk hebben gehad met die fotograaf/fotografe? ;)

Als je dit soort vragen oproept bij je 'publiek' dan vind ik dat je jezelf een klopje op de schouder mag geven. Als een foto een verhaal vertelt dat de kijker alleen maar door een snelle blik al kan ontfutselen dan heb je iets goeds gedaan. Het laat zien dat je precies het goede kan vastleggen. Misschien was deze foto ook wel een toevalstreffer en is het dus gewoon toeval dat de jongen naar de camera keek, maar het werkt ieder geval wel. Het trekt je aandacht, mijn aandacht zeker. We weten niets over deze jongen, maar ik maak meteen een beeld van hem, en alle jongens om hem heen. Ik stel me voor wat ze allemaal gedaan hebben in hun leven, wat ze nog zouden willen. En waarschijnlijk zit ik er finaal naast, maar ik vind het gewoon leuk om er verhaaltjes bij te bedenken. Dat geeft de mensen wat karakter. Dat maakt ze echter, realistischer.
En ja misschien denk ik ook wel teveel na bij deze foto, maar ik vraag je om ook een keer gewoon een beetje plaatjes te kijken en als je dan langs een foto scrollt en weer terugscrollt om even beter te kijken, goed bij die foto na te denken. Want iets trok je terug? Maar wat? 

Love,
Me
Bron: Le 21ème

No comments:

Post a Comment