28112013

Angorawol

Even wat uit het nieuws van vandaag op mijn blog. Waarom? Omdat ik dit toch even aan het licht wil brengen en ik er best wel boos om kan worden.
Misschien heb je er al wel iets over gelezen of gehoord. Maar klanten van de H&M die een kledingstuk hebben gekocht waarin angorawol is gebruikt mogen dit terugbrengen. Dit komt door een filmpje dat PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) online heeft gezet waarin werd laten zien hoe een angorakonijn wordt 'gestript' van zijn wol. Het is de manier hoe ze dat in China doen en ik vind het verschrikkelijk!
Ik moet toegeven dat ik het filmpje niet gezien heb maar dat is om mezelf te sparen (eigenlijk zouden we het allemaal moeten zien (ook ik)). Maar ik heb een klein stukje gehoord van een 'gil' van een levend konijn dat gestript wordt, en het kippenvel staat me nog op de armen. Alleen al dat kleine gilletje geeft me een verschrikkelijk naar gevoel. Dat er echt mensen zijn die dat alleen al 'durven' te doen. Ik zou het nooit willen doen en vind het ook totaal overbodig. Waarom moet zo'n konijn nou lijden omdat wij een leuk shirtje willen? Daar zit toch totaal geen logica in, of ligt dat nou aan mij?
 
Ik vind sowieso dat mensen nogal te ver gaan, wij zijn hier ook maar op aarde (met véél te veel eigenlijk) en wij hebben echt totaal niet het recht om alles naar onze hand te zetten en daardoor de rest te verpesten! Mensen hebben de eigenschap de baas te willen zijn en dat hebben ook dieren dat snap ik, maar soms gaan we daar toch echt wel iets te ver in. Een dier martelen zodat wij er leuk uit kunnen zien! En voor wat? Waarom? Het slaat echt totaal nergens op!

Untitled | via Tumblr
 
Maar laat ik je ook nog maar wat informeren over het angorakonijn, het slachtoffer in dit geval.
Angora verwijst naar de oude naam van de Turkse hoofdstad Ankara, een streek waar de angorageit gefokt werd.
Het angorakonijn is een middelgroot konijnenras met een extreem lange vacht. Er wordt beweerd dat ze en zeer vriendelijk karakter hebben. De lange vacht is door genetisch toeval ontstaan. Door de vacht wordt het dier graag gehouden voor zijn fijne warme wol die wordt gebruikt voor kleding. Voor het krijgen van deze wol is het niet nodig het dier te doden.
De kleuren waar het angorakonijn vaak in voor komt zijn zwart, blauw, bruin, geel en wit (ongeveer). Het kruisen van angorakonijnen kan vachtproblemen opleveren bij de nakomelingen.
De dierenorganisatie PETA maar ook de Dierenbescherming en Bont voor Dieren proberen in Nederland een verbod op angorawol te krijgen. Deze organisaties hebben namelijk kritiek op de levensomstandigheden van de konijnen in (Chinese) boerederijen en de manier van plukken en scheren.

Peta
 
Ben je ergens toch nieuwsgierig geworden naar het filmpje? Dan kun je het hier vinden, maar ik denk dat je na het kijken van het filmpje geen kledingstuk meer durft te kopen!
Dit zegt PETA namelijk over het filmpje (hier krijg je al kippenvel van!):
"After watching this video, you'll never buy angora again.
The undercover footage, shot by PETA Asia, found horrific routine cruelty to angora rabbits, whose long, soft fur is often used in sweaters and accessories. The investigator filmed workers who were violently ripping the fur from the animals' sensitive skin as they screamed at the top of their lungs in pain. After this terrifying and barbaric ordeal, which the rabbits endure every three months, many of them appeared to go into shock, lying motionless inside their tiny, filthy cages, with no solid flooring or bedding, and without the vital companionship of other rabbits. After two to five years, those who have survived are hung upside down, their throats are slit, and their bodies are sold.
Rabbits who have their fur cut or sheared also suffer: During the cutting process, their front and back legs are tightly tethered—a terrifying experience for any prey animal—and the sharp cutting tools inevitably wound them as they struggle desperately to escape."
 
En wat vind jij? Angorawol, ja of nee?
Love,
Me
Bronnen: We Heart It, NOS, Wikipedia & PETA

No comments:

Post a Comment