1952014

Dagje Citytrip

Ik heb niet het idee dat veel mensen het nog doen, maar het is toch superleuk om één dag naar een stad te gaan en daar lekker de toerist te gaan uithangen of juist om gewoon te shoppen. Ik zelf heb er ook een op de planning naar Utrecht en omdat ik nogal een controlfreak ben, wil ik niets vergeten. En daarom heb ik er vandaag maar een artikel om heen geschreven, voor als je ook een dagje op stap gaat in een niet zo voor jou bekende buurt.
Untitled


De Stad

Mensen zeggen altijd dat je heel impulsief moet doen wat het eerste in je opkomt en er is niets liever dat ik wil, maar ik ben gewoon een te erge controlfreak (niet altijd hoor!). Ik moet alles bij me hebben en de weg weten. Ook wil ik weten wat we gaan doen een week van te voren. Niet heel impulsief dus...
Maar dat wil niet zeggen dat ik alles tot op de seconde heb uit gepland (misschien tot op de minuut :P). En af en toe ben ik ook heel impulsief, maar wel met de nodige voorbereiding. Maar laten we maar ophouden over mijn niet zo impulsiviteit. En terug gaan naar het onderwerp. Het is dus heel leuk als je gewoon even naar een stad afreist voor een dag en daar dan iets leuks doet. Er zijn natuurlijk een heleboel steden waar je naar toe kunt gaan, maar aangezien we het maar over een dagtrip hebben vallen er een heleboel af. Tenzij je natuurlijk met het vliegtuig gaat dan komen Londen en Parijs toch al wel iets dichter bij. Maar ben je niet van plan om het vliegtuig te pakken maar het openbaar vervoer of de auto, dan zijn de volgende steden misschien een beter idee:

  • Haarlem (Noord-Holland)
  • Den Haag (Zuid-Holland)
  • Middelburg (Zeeland)
  • Utrecht (Utrecht)
  • Den Bosch (Noord-Brabant)
  • Maastricht (Limburg)
  • Arnhem (Gelderland)
  • Zwolle (Overijssel)
  • Assen (Drenthe)
  • Groningen (Groningen)
  • Leeuwarden (Friesland)
  • Lelystad (Flevoland)
  • Amsterdam (Noord-Holland)
  • Rotterdam (Zuid-Holland)
  • Eindhoven (Noord-Brabant)
  • Nijmegen (Gelderland)
  • Tilburg (Noord-Brabant)
  • Almere (Flevoland)
  • Breda (Noord-Brabant)
  • Enschede (Overijssel)
  • Apeldoorn (Gelderland)
  • Amersfoort (Utrecht)
  • Zaandam (Noord-Holland)
  • Arnhem (Gelderland)
  • Hoofddorp (Noord-Holland)
  • Zoetermeer (Zuid-Holland)
  • Leiden (Zuid-Holland)
  • Dordrecht (Zuid-Holland)
  • Ede (Gelderland)
  • Emmen (Drenthe)
  • Venlo (Limburg)
  • Sneek (Friesland)
  • Antwerpen (België)
  • Brussel (België)
  • Aken (Duitsland)
  • Münster (Duitsland)
  • Düsseldorf (Duitsland)
  • Keulen (Duitsland)

train

Vervoer

Het vervoer naar de stad kan een probleempje opleveren, als je niemand vindt die je met de auto wilt brengen. Maar, gelukkig (gelukkig?) bestaat er ook nog het openbaar vervoer! De bus en de trein zijn vrij goedkoop en brengen je meteen naar bestemming. Wel is het even handig om van te voren uit te zoeken wanneer ze rijden en hoe laat je ongeveer aankomt (vergeet ook de terugreistijden niet!), ook is het handig als je een beetje de prijs weet. De trein is altijd wat duurder (maar dan kom je ook verder), reis je met een ov-chipkaart dan moet er zover ik weet minimaal 20 euro op staan (ook nog als je terugreist), bij de bus is er geen minimaal bedrag. Maar vergeet niet uit te checken, want dat kan je een heleboel gaan kosten.
Zo'n beetje elke bovengenoemde stad heeft een treinstation dus je moet er altijd terecht kunnen komen, misschien wel met een overstap. Als je internet op je mobiel hebt (want wie heeft dat niet tegenwoordig?) dan raadt ik je aan om de NS reisplanner app te downloaden (gewoon gratis), hier kun je onderweg nog even controleren op welk perron je moet staan en of er eventuele vertragingen zijn. En om de reistijden te vinden ga je gewoon naar www.ns.nl. Niet heel moeilijk dus.
Voor bustijden ga je weer naar www.9292.nl (ook hier is een app van). Let alleen wel op, ik heb wel eens meegemaakt dat er stond dat de bus pas om kwart over kwam en ik daar om 10 over stond (ik was een beetje laat) en de bus om 7 over al te zijn geweest... Zorg dus dat je zeker op tijd bent. Let ook goed op als het vakantie is dan rijden er meestal een stuk minder bussen. Woon je in het zuiden van het land dan raad ik je ook aan even een kijkje te nemen op www.veolia-transport.nl, deze tijden zijn meestal relevanter en hier is ook meer informatie over de tijden te vinden (aankomst, wanneer welk station etc.).
Als je niet zo van het ov bent, dan kun je altijd nog een taxi nemen maar verwacht dan niet dat het goedkoop is.

👝👛

Doen

Maar wat ga je nou doen in zo'n stad? Tja, dat ligt aan met wie je gaat en wat de interesse van die persoon is (en de leeftijd). Ga je bijvoorbeeld met je ouders dan zul je waarschijnlijk bij de plaatselijke kerk terecht komen, maar ga je met een stel vriendinnen dan beland je hoogstwaarschijnlijk in het dichtstbijzijnde winkelcentrum (totaal begrijpelijk!), maar je kan natuurlijk ook alleen gaan. Het klinkt misschien eng om alleen te gaan, maar onthoudt wel je bent nog gewoon in Nederland (tenzij je natuurlijk besluit om naar België of Duitsland te gaan, wat ook niet zo heel veel verder is!) en je kan helemaal zelf bepalen wat je gaat doen zonder dat je gedwongen wordt door de behoeftes van anderen.
Per stad is het afhankelijk wat je kan doen. Mijn tip: Google de stad en ga naar bijvoorbeeld de site van een VVV, hier vind je heel veel handige informatie (ook over de grootste shopgebieden). Ook is het handig om Google Maps te bekijken en uit te zoeken waar alles zit en wat er allemaal is (en of het bij elkaar in de buurt zit). Dingen die je bijvoorbeeld in een stad zou kunnen doen:

  • Toeristische hotspots bezoeken;
  • Shoppen;
  • Hangen in een park;
  • Wandelen door de stad;
  • Picknicken;
  • Een dagje een rare sport doen (zoals indoor skydiven in Roosendaal);
  • Nieuwe mensen ontmoeten;
  • Een cursus volgen;
  • Fotograferen;
  • Uitgaan;
  • De markt afstruinen;
  • Een pretpark of ander themapark bezoeken;
  • Naar een concert gaan
  • Een festival bezoeken;
  • Fietsen door de stad (fiets huren);
  • Random bussen nemen en kijken waar je uitkomt;
  • Etc.
reach for the sky

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is heel belangrijk als je ergens naar toe gaat waar je nog (bijna) nooit geweest bent, ik zeg niet dat je alles helemaal moet vol plannen want dan is de lol er ook een beetje vanaf, maar je moet niet verdwalen en dan pas een week later terug thuis komen. 
Dingen die je moet voorbereiden zijn:
  • OV tijden checken;
  • Weersverwachting;
  • Goede schoenen (of gewoon zooltjes in je All-Stars);
  • Kijken waar je allemaal heen wilt en in welke volgorde;
  • Jezelf een beetje oriënteren.
Zelf neem ik altijd een notitieboekje mee waarin ik de weersverwachting zet, een paar kleine routes teken waar ik naar toe wil (vanuit het vorige punt), OV-tijden, telefoonnummers voor als ik mijn telefoon kwijtraak (of hij wordt gestolen), de adressen van de plaatsen waar je naar toe wilt, je kan er wat geld in stoppen voor het geval dat je portemonnee wordt gestolen je nog wel wat hebt en als je naar het buitenland gaat is het handig om wat basis zinnetjes erin te zetten zodat je de weg kan vragen.
En zorg natuurlijk ook altijd dat er mensen zijn die weten waar je bent, gewoon voor het geval dat.

http://cokgulenadam.tumblr.com/

Meenemen

En dan is het zover, je dagje uit helemaal uitgestippeld (of misschien juist niet). Dan nog even de belangrijkste spullen in je tas stoppen (een rugzak is altijd wel het beste, maar een schoudertas kan er ook nog mee door als je maar zeker weet dat je op tijd afwisselt tussen schouders en je dus geen pijnlijke rug en schouders krijgt), maar wat?

  • Flesje Water, voor als je dorst krijgt;
  • Iets te snacken, voor als je honger krijgt;
  • Portemonnee, inclusief pasjes en geld;
  • Mobiel met internet, voor noodgevallen of nou ja gewoon omdat je een mens bent :P;
  • Een kaart, niet verplicht er zijn er in de stad zelf meestal ook heel wat te vinden en er zijn ook apps voor.
  • Je notitieboekje, lees onder kopje Voorbereiding;
  • Make-up tasje (borsteltje, spiegeltje, parfum etc.), basisbenodigdheden :);
  • Tissues, ik vergeet deze altijd maar ze zijn heel erg handig! Want stel je gaat naar een wc en er is geen wc papier, dan heb je altijd nog tissues bij je!;
  • (Nodige) Sleutels, alleen de sleutels die je nodig hebt, de rest kun je gewoon thuislaten natuurlijk;
  • Zonnebril, voor als het lekker weer wordt; 
  • Pen + Papier, dat is eigenlijk gewoon het notitieboekje en een pen, altijd handig om bij te hebben hoewel je altijd nog een notitie kan aanmaken op je telefoon;
  • Naald en draad?, tja een vriendin van mij heeft dit altijd bij zich, niet heel erg nodig maar als je bijvoorbeeld iets gaat doen waarbij de kans groter is dat je broek scheurt of zoiets dan kan het vast wel handig zijn;
  • Oortjes/koptelefoon, voor de OV-reizen of als je gewoon in het park aan het hangen bent;
  • Iets tegen verveling, ook voor de OV-reizen, meestal is je mobiel hier een goede oplossing voor.

En maak jij wel eens zo'n dagtripje?
Love,
Me

Bronnen: Wikipedia & We Heart It

No comments:

Post a Comment