25102013

Keuzes maken?

Toen je de kop las, kreeg je toen ook al dat gevoel van binnen: O, jee! Kan ik niet voor beide gaan? Jammer genoeg is dat over het algemeen niet mogelijk. Daarom wat tips over hoe je het beste een keuze kan maken en hoe ik omga met keuzes maken...
Life :)

Keuzes maken kan over een grote belangrijke dingen gaan maar ook over kleine dingen zoals het kiezen tussen twee verschillende paar schoenen. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde, maar naar mijn idee is het wel waar dat hoe grotere gevolgen het heeft op je 'toekomst', hoe moeilijker het is om te kiezen!
 
Ik ben zelf ook heel slecht in keuzes maken, moet ik eerlijk toegeven. Maar meestal zeg ik gewoon tegen mezelf: 'Fuck it! Wat maakt het ook uit!' (sorry, voor mijn taalgebruik :$) en kies ik het eerste wat in me opkomt. Bij een ja of nee keuze vind ik het altijd makkelijker om te kiezen maar als ik echt keuzes moet maken tussen twee dingen komen de zenuwen toch op en stel ik het het liefst zo lang mogelijk uit.
 
JUST-FAKEREALITIES
 
Hier 10 tips over hoe je het beste dan toch een keuze kunt maken:
1. Schrijf alle voor- en nadelen van beide dingen op en vergelijk ze met elkaar, kijk niet alleen naar het aantal verschillende voordelen en nadelen, want sommige voor- of nadelen wegen naar jou mening zwaarder mee.
2. Slaap er een nachtje over! Niets is zo goed als er een nachtje over slapen. Ik kan je bijna garanderen dat het werkt!
3. Kijk ook naar de gevolgen van je keuze, welke kan je voor lief nemen en welke niet.
4. Bij sommige keuzes kun je het nog terug draaien, je keuze hoeft dus niet meteen definitief te zijn. Neem dat mee als je je besluit maakt, het zal nu veel makkelijker gaan.
5. Vraag aan anderen wat zij zouden doen in jou situatie, een blik van buitenaf is meestal een echte eye-opener!
6. Heb je je keuze gemaakt, kijk dan niet terug naar hoe het anders had kunnen zijn als je iets anders had gedaan. Ga er gewoon voor, je hebt dat gekozen dan had dat vast zijn goede redenen.
7. Denk niet aan wat anderen zullen denken over je keuze, want dat laat je alleen maar kiezen op wat anderen goed vinden en dat is niet altijd wat jijzelf wil.
8. Zorg dat alles duidelijk is en dat je weet wat de gevolgen van je keuze zijn, niet dat je straks ineens voor een verrassing staat.
9. Stel je bent aan het twijfelen over het kopen van een kledingstuk, koop het niet en slaap er een nachtje over. Heb je de volgende dag/week spijt dat je het niet gekocht hebt koop het dan alsnog. Koop iets niet omdat het in de uitverkoop is, je moet iets alleen kopen als je het ook zou kopen als je er 10 euro meer voor zou moeten betalen.
10. Neem je tijd voor het maken van je keuze, soms kan dat niet natuurlijk. Maar zorg dat je er dan op tijd over begint na te denken zodat je op het laatste moment niet in de stress zit en misschien wel de verkeerde keuze maakt.
 
Ben jij goed in keuzes maken?
Love,
Me
Bron: Weheartit

No comments:

Post a Comment