1982014

School shopping: Agenda’s

Het is misschien een beetje laat maar daardoor niet minder belangrijk. School spullen inslaan is een veel moeilijker klusje dan je denkt, je moet namelijk met ontzettend veel dingen rekening houden. En na zo'n vijf keer shoppen voor schoolspullen vind ik dat ik wel kan zeggen waar je op moet letten en wat nou echt belangrijk is en wat je uiteindelijk toch niet gebruikt. Vooral bij agenda’s merk ik dat ik nogal kieskeurig geworden ben, ik kon namelijk geen één agenda vinden die aan al mijn eisen voldeed. Bij de Hema niet en al helemaal niet bij de V&D (daar liggen de meest kinderachtige exemplaren tussen en dat is dus juist wat ik niet wil). Er waren twee agenda’s van al die honderden soorten die me een beetje aanspraken maar ook die hadden weer minpunten: de ene was té saai en de ander had een ringband. Uiteindelijk ben ik maar voor de saaie gegaan en ik ben er nu toch wel heel erg blij mee, want ik kan hem nu gewoon helemaal zelf opleuken!
♡


Je hoeft natuurlijk niet zo kieskeurig als mij te worden op het gebied van agenda’s maar de volgende punten zijn toch wel belangrijk om even op te letten als je er een gaat kopen:
  • Schrijfruimte I
    Ik maak me altijd heel erg druk om de afstand tussen de regels en dat klinkt misschien wat overdreven maar is zeker wel belangrijk. Want ben je namelijk (net als ik) een grootschrijver dan houd je het echt niet vol om een heel schooljaar alles tussen twee heel dicht bij elkaar staande lijntjes te schrijven. Belangrijk is dus dat daar genoeg afstand tussen zit. Maar de afstand moet ook niet té groot zijn. Je merkt vanzelf wel wat het beste  voor jou werkt. Als jij al meteen denkt als je de agenda openslaat dat de regels té dicht of té ver van elkaar staan dan zal dat namelijk voor jou ook wel zo zijn. Zoals ik al zei het klinkt misschien als een onbelangrijk detail, maar houdt er wel rekening mee dat je er een heel jaar tussen moet schrijven.
  • Ringband of gebonden?Dit zal aan het begin van het jaar niet zo heel erg belangrijk zijn (tenzij je maar beperkte ruimte hebt in je tas voor je agenda), maar aan het einde van het jaar kun je je verschrikkelijk gaan irriteren aan een ringband die is omgebogen en zich overal aan vastklampt, waardoor je hem nog meer kapottrekt. Wil je dit dus voorkomen dan raad ik je aan om een al gebonden agenda te kopen, deze kan natuurlijk ook kapot gaan maar dat is makkelijker met plakband te herstellen, een ringband niet.
  • Schrijfruimte IIDaarnet had ik het over de regelafstand en nu heb ik het over iets heel anders, namelijk of er genoeg regels zijn om voor een hele dag op te schrijven. Zeg een dag heeft maximaal 8 lesuren, dan moet je er nog ongeveer 2 bij optellen voor afspraken na/voor school. Dit klinkt misschien wat overdreven maar je kan beter te veel ruimte hebben dan te weinig! Soms nemen vakken namelijk meer dan één regeltje in en dan is zo’n extra regel toch wel handig.
  • OpbergvakjesVooral de HEMA agenda’s hebben hier genoeg van, opbergvakjes! Ik weet uit ervaring dat ik er meestal maar één of twee nodig heb dus een agenda met meer dan tien opbergvakjes is voor mij persoonlijk niet nodig, maar dit is persoonlijk en dat zal je zelf moeten ontdekken. Opbergvakjes gebruik je meestal voor brieven, toetsen etc. Maar ook heel erg handig voor je geodriehoek, die in de meeste etuis toch niet past.
  • Zelf versieren of al versierd?
    Mijn eerste schoolagenda, moet ik bekennen, zat natuurlijk ook vol met allerlei versiersels. Maar wat ik na een paar van die agenda’s wel gemerkt heb is dat deze totaal onzinnig zijn. Ze verpesten namelijk vaak nog een deel van je schrijfruimte en de testjes en tips tussendoor lees je toch nooit of heb je juist al gelezen voordat het schooljaar is begonnen en daardoor zijn ze niet meer leuk. Ikzelf kies dan ook liever voor zelf versieren zodat je het op je eigen smaak kan indelen. En als je de welbekende HEMA agenda’s met fotomapjes koopt kun je ook nog heel vaak wisselen van uiterlijk.
  • Wat wil je laten zien met je agenda?Je agenda zegt eigenlijk meer over jou dan je zou denken. Bewust en onbewust. Ook hoe je er mee omgaat natuurlijk, maar ook hoe die eruitziet. Houd dus in gedachten wat je ermee wilt uitstralen wanneer je hem koopt, als je een agenda koopt die je meteen leuk vindt dan ziet je ieder geval goed!
  • Sluiting: Elastiek/klittenband, omvouwflap of geen?De sluiting van de agenda, kan na heel veel gebruik best wel eens gaan irriteren. Een elastiek valt vaak wel mee te leven, tenzij deze heel slecht mee rekt of juist helemaal uitrekt, maar bijvoorbeeld elke keer die omvouwflap moeten omslaan wordt erg irritant, zeker als je snel iets moet opschrijven. Mijn aanraden is geen sluiting maar gewoon dat je hem in één keer kan openslaan of een elastiek die je er eventueel altijd nog af kan halen.
  • Basispagina’s
    Eigenlijk voldoen zo’n beetje alle schoolagenda’s aan deze eisen. Het gaat vooral om de pagina’s met je eigen info, roosters (zorg ervoor dat er minimaal 2 inzitten), cijferlijsten (evenveel pagina’s als aantal periodes), (verjaardags)kalender (zodat je nooit meer een verjaardag vergeet), vakantietijden, adressen (kom op wie gebruikt deze pagina’s nou eigenlijk?) en notities! Notities verschillen vaak heel erg per agenda, maar uit ervaring weet ik dat deze niet super veel gebruikt worden (tenzij je je eigen agenda gaat versieren, dan zijn ze niet meer veilig).
  • Voorkant
    De voorkant van je agenda is natuurlijk ook een heel belangrijk onderdeel omdat deze net als een eerste indruk werkt. Waarschijnlijk heb je de agenda in de winkel ook alleen maar gepakt voor zijn kaft, want alle agenda’s verschillen vanbinnen niet zo veel maar de kaft wel. Let wel op dat de voorkant waarschijnlijk gaat verkleuren (dus geen witte!) en je er misschien wel op gaat tekenen. Zelf heb ik het liefst zo min mogelijk tekst op de voorkant van de agenda, omdat ik deze dan continu ga lezen als ik me verveel of alleen al als ik hem erbij pak en daar raak ik geïrriteerd van (waar een mens al niet geïrriteerd aan raakt).
En welke agenda heb jij voor dit jaar gekocht?
Love,
Me
Bron: We Heart It

No comments:

Post a Comment