1952013

Malta...

Zoals ik al zei in mijn eerdere post dat ik op een idee was gekomen. Dat "idee" kreeg ik toen ik het promotiefilmpje zag voordat Gianluca Bezzina zijn liedje ging zingen. Ik wil naar Malta! Haha een heel spetterend idee...
Ik moet toegeven dat ik nog nóóit verder als België op vakantie geweest ben, ook niet een dagje naar Frankrijk of Duitsland. Ik vind het zelf verschrikkelijk irritant en ik zou graag verder willen (we gaan dit jaar al naar Parijs!). Maar voor als ik straks alleen ga reizen (of met vrienden of zo) heb ik een lijstje met landen waar ik héél graag naar toe wil (heel veel mensen hebben dat waarschijnlijk). En door dat promotiefilmpje heb ik Malta aan de lijst toegevoegd!

Even wat interessante dingen over Malta:
* Ze spreken Maltees en Engels en soms Italiaans;
* De Hoofdstad is Valletta;
* Malta heeft 409.836 (2012) inwoners, lekker rustig :P;
* De oppervlakte van Malta is 316 vierkante kilometer (km2);
* Ze betalen er met de euro;
* Het was tot 1964 een kolonie van het Verenigd Koninkrijk;
* Onafhankelijkheidsdag is op 21 september;
* De religie is Katholiek;
* De regeringsvorm is een republiek;
* Malta heeft een Mediterraan klimaat dat betekent droge lange zomers (april tot oktober) met een gemiddelde temperatuur van 26 graden. De winter is van november tot maart en is erg mild met een gemiddelde temperatuur van 12 graden. Er valt vooral veel neerslag (of alleen maar) van eind september tot eind april. Het kan in de zomer heel erg benauwd worden (met 40 graden) door een zuidelijke wind;
* Er zijn veel asielzoekers gevestigd nadat ze zich bij de EU hebben gevoegd, de illegale migranten hopen via de route langs Malta een verblijfsvergunning te krijgen;
* In Malta moet je altijd links rijden (goed opletten dus!);
* Ze hebben 14 feestdagen in Malta (waaronder ook kerst en nieuwjaar);
* De oudste tempel in Malta is 5600 jaar terug gebouwd en die is dus ouder dan de Egyptische piramides.
 
Maar ik wil vooral naar Malta omdat het er gewoon zó ontzettend mooi uitziet!
 
Natuurlijk ze laten het er altijd mooier uitzien en ze laten ook alleen maar de mooie dingen zien, maar geef toe wie wil er na het zien van die foto's nou niet naar Malta?

En hier nogmaals het liedje van Malta:
 

Ben jij al wel eens op Malta geweest?
Love,
Me
Bronnen: Facebook, Wikipedia & Visit Malta

No comments:

Post a Comment