372014

Film Review: Kill Your Darlings

Sinds The Amazing Spider-Man ben ik erg nieuwsgierig naar Dane Dehaan, ik kon het dan ook niet laten om nog een film van hem te kijken. Daarbij stond Kill Your Darlings sowieso al op mijn To watch lijstje. Tijd dus om hem te kijken en dat heb ik gedaan, twee keer zelfs!
darlings | via Tumblr
Plot: Allen Ginsberg (Daniel Radcliffe) gaat Engels studeren aan Columbia University en raakt al snel bevriend met Lucien Carr (Dane DeHaan) samen met nog een paar andere mensen vormen ze The Beat Generation.
Jaar: 2013
Duur: 104 minuten
Genre: Biografie, drama, romantiek
Met: Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall, Jack Huston, Ben Foster, David Cross
Vanaf: 16 jaar
Regisseur: John Krokidas
Soundtrack (persoonlijk): Wolf Like Me - TV On The Radio
IMDB cijfer: 6.5
Mijn mening: Dit is echt een film waar ik gewoon nog helemaal niet uit ben of ik hem nou goed vind of niet. Nou, goed is die zeker! Maar ik begreep hem niet, daarom heb ik hem ook twee keer achter elkaar gekeken. Daartussen heb ik nog wat achtergrondinformatie gelezen over Lucien Carr, het is namelijk een waargebeurd verhaal dus toen heb ik eigenlijk op Wikipedia het verhaal van de film nog een keer gelezen. Daarna heb ik de film dus nog een keer gekeken en het werd al iets duidelijker. Maar toch snapte ik sommige stukjes gewoon niet. Het is misschien ook omdat ik me nooit echt verdiept heb in Amerikaanse literatuur en gewoon nog nooit van dit 'verhaal' gehoord heb. Dat is dus wel even een aanrader voor het kijken anders wordt het echt een hele vage boel. Toch heeft de film me er wel tot aangezet om me er toch eens in te gaan verdiepen. Dat ga ik dan ook zeker doen en misschien dat ik hem dan nog een keer ga kijken.
Maar waarom ik hem dan goed vind als ik er helemaal niets van snap, is omdat het ten eerste héél erg goed en geloofwaardig gespeeld is (top cast!), het is een waargebeurd verhaal dat is misschien vreemd dat ik dat een pluspunt vind, het gaat immers wel om (SPOILER) een moord maar dan komt het gewoon een stuk realistischer over, de set was ook hartstikke leuk om te zien en daarbij is het altijd goed om wat literatuurgeschiedenis te krijgen (dat zeggen docenten tenminste...). 
Of ik je hem aanraad om te kijken, ligt grotendeels aan jezelf. Ik zou hem kijken als:
  • Je fan bent van Daniel Radcliffe en/of Dane DeHaan;
  • Je iets hebt met literatuur en gedichten;
  • Je iets hebt met Amerikaanse geschiedenis tijdens de Tweede Wereldoorlog;
  • Je iets hebt met Amerikaanse literatuur geschiedenis;
  • Je fan bent van het boek On The Road geschreven door Jack Kerouac;
Trailer:

Heb jij Kill Your Darlings gezien?
Love,
Me
Bronnen: We Heart It, IMDB & Youtube

No comments:

Post a Comment