2192013

Contactlenzen

Zolang ik me kan herinneren heb ik slechte ogen, geloof het of niet ik heb een paar jaar een rond brilletje gehad (zo'n ouderwetse die nu weer helemaal hip zijn :$). Haha maar goed sinds 4 jaar heb ik lenzen, en voor mensen die zitten na te denken over de overstap van bril naar lenzen of mensen die net beginnen met lenzen zet ik mijn tips op een rijtje.
Those who wear glasses understand me. - A Little Peace of Heaven

 
Laten we beginnen met de verschillende soorten lenzen
Je hebt harde en zachte lenzen het verschil hiertussen is dat harde lenzen gaan langer mee en zijn 'beter' voor het oog waardoor de sterkte minder snel achteruit maar ze zitten meestal oncomfortabel. Zachte lenzen zijn groter en flexibeler dan harde lenzen maar je bent hiermee uiteindelijk wel duurder uit door onder andere het onderhoud.
 
Maar je hebt nog meer verschillende soorten lenzen zoals:
- Nachtlenzen: dit zijn harde lenzen die je 's nachts in doet (minimaal 5 uur) waardoor je de volgende dag tijdelijk kan zien op normaal zicht.
- Daglenzen: dit zijn zachte lenzen die je maar 1 dag draagt. Alleen overdag.
- Maandlenzen: deze zachte lenzen draag je gedurende een maand. Alleen overdag.
- Halfjaarslenzen: dit zijn zachte lenzen die je voor een half jaar kunt gebruiken. Alleen overdag.
en dan heb je ook nog:
- Tweewekelijkse zachte lenzen: die je 2 weken draagt. Alleen overdag.
 
Mijn type lenzen
Ik heb zelf zachte maandlenzen. Deze bestel ik elk halfjaar bij mijn opticien (dan krijg ik in één keer 6 paar) waar ik dan tussen de 100 en 150 euro voor kwijt ben. Je kan ook je maandlenzen laten opsturen dat je ze gewoon elke maand bij de post krijgt, maar hiervoor moet je informeren bij je opticien. Ik heb ook nog de pech dat mijn linkeroog slechter is als mijn rechteroog dus heb ik twee verschillende soorten lenzen.
 
(2) Tumblr
 
Mijn tips (voornamelijk voor zachte maandlenzen)
- Laat je opticien altijd duidelijk op het doosje zetten welke voor het rechteroog en welke voor het linkeroog bedoeld zijn, vergeet dit niet want ik ga ervan uit dat je al die ingewikkelde cijfertjes op de zijkant niet begrijpt :).
- Vervang ongeveer elk halfjaar je lenzen doosje.
- Oefen op het begin vaak met in en uitdoen (bij mij lukte het de eerste keer bij de opticien niet (zeker niet toen iemand anders de lenzen bij mij in wilde doen!) eens dus moest ik terugkomen maar nu doe ik er elke ochtend nog maar een paar minuten over).
- Mijn tip hoe je het beste je lenzen kan uitdoen is eerst de lens een klein beetje naar beneden schuiven en hem dan met twee vingers van je oog "knijpen", het klinkt erger dan het is.
- Zorg altijd dat je handen schoon zijn als je je lenzen raakt.
- Voelt het niet goed in je oog? Knipper eerst een paar keer, werkt dit niet? Haal hem er dan uit en doe hem opnieuw in.
- Controleer of je lenzen niet omgeklapt zijn (dit merk je meestal wel). Je kan het controleren door te kijken naar de vorm van de lens, leg de lens op het topje van je vinger en als het lijkt alsof het randje een beetje omgeklapt zit dan is de lens omgeklapt.
- Ben altijd voorzichtig met je lenzen, zachte lenzen zijn namelijk erg gevoelig. Maar ik hoef je niet bang te maken want zó gevoelig zijn ze nou ook weer niet.
- Valt je lens op on "onschone" plek laat hem dan even 10 seconde in je lenzenvloeistof en daarna kan je hem gewoon weer indien.
- Slaap niet met je lenzen, oké het is niet erg als je een keer in slaap valt als je ze in hebt. Maar het is niet de bedoeling dat je er echt mee gaat slapen.
- Je kan gewoon zwemmen met lenzen (ik raad je wel aan om dit niet met een nieuw paar te doen), maar denk niet dat je er onderwater mee kan kijken want water in je ogen kan wel even prikken (even knipperen en het is weg).
- Als je een ontsteking in je oog hebt moet je je lenzen natuurlijk niet indien! Ook niet als je oog of het gebied rondom je oog geïrriteerd is.
- Als je ogen droog aanvoelen (en je je lenzen dus beter voelt) knipper dan een paar keer zodat je ogen vochtiger raken.
Nog één tip: gekleurde lenzen en van die enge witte lenzen waardoor je alleen je pupil ziet zijn zo ver ik weet nogal slecht voor je ogen, deze kun je dus beter niet dragen.
 
(3) Solo Chicas ~ | via Facebook
 
Voordelen van contactlenzen
- Ze zijn niet duidelijk zichtbaar zoals een bril.
- Je blikveld is groter.
- Je kan er een zonnebril bij dragen (dus geen dure zonnebril op sterkte).
- Het is handiger bij (sommige) sporten.
- Je hebt geen last van natte beslagen glazen zoals bij een bril weleens voorkomt.
 
Nadelen
- Het duurt langer dan het opzetten van een bril.
- Het kan niet bij té grote sterktes.
- Je moet wel vaak rekening houden met je lenzen.
- Je hebt sneller last van droge ogen.
- Als een lens valt heb je de kans dat je hem niet meer terug vindt ;).
 
En denk je dat contactlenzen iets voor jou zijn?
Love,
Me
Bronnen: Wikipedia, Weheartit & mijn eigen ervaringen :)

No comments:

Post a Comment